الثلاثاء، 5 أغسطس 2008

.....ولا اقولك بلاش الملامه


اللوم

والعتاب

ده موضوعي انهارده

.....ابتدينا

زاد معايا الموضوع ده أوي ف الفتره الأخيره

كنت أنا غالبا الشخص اللي واقع عليه اللوم

أعدت كده وفكرت وإتأملت ف الماضي

يمكن آخد منه عبره وعظه

إييييييييييييييييييييييييه

والله ياخويا الناس بقت بتلوم أي حد ع أي حاجه

تلاقي كل الناس ف الشغل بيلوموا بعضيهم

تروح تلاقي الراجل بيلوم مراته

ع أي حاجه

ممكن حتي لو ماتقصدهاش

القصد

ان الموضوع ده زاد أوي

دا حتي يا راجل الواحد يصحي يحس انه

مش زمبوط كده

يقولك إيه اصل الجو انهارده وحش

طب إيه اللي جاب دي لدي اهو كده

هوه كده والسلام

انا برضه كنت بعملها

اكدب يعني؟

لا أقول اللي ليا واللي عليا

بس أعدت كده بيني وبين نفسي

لقيت ليا رأي ف الموضوع

اصل هبطله هبطله

فابطله عن اقتناع احسن

انت اما تكتر م عتابك لواحد

بتديله الجرين كارد انه يعرف مواطن ضعفك فين بالظبط

يعرف ازاي يدايقك

وفين يوجعك


مش معني كده نلغي العتاب نهائي

اكيد مش كده

لان طبعا فيه عشم ولو خيّب الواحد بيتدايق

لكن

بحط ف اعتباري

هوه يقصد ولا لا

قاصد يدايقني

يبأه ولا يستاهل عتاب ولا غيره

مش قاصد

اسامحه

طبعا وليه لأ

وبرضه

مش هسيبه مايقصدش كده ع طول

ممكن بنظره بكلمه بأي تصرف توحيله انك متدايق

وتعدي وننساها

اتكررت تاني

احم احم

طبعا انت مهيأ م قبل كده انك تدايق

برضه مش يقصد

هااانعااااديييهاااا

والتلميح هوه ذاته

انك مش مبسوط

ف التالته بأه كررها تاني

يبأه البعيد فهمه تقيل أوي

لا ده يتمسك كده

يتغسل ويتعصر

ويتنفض

ويتنشر كده

ويفهم غلطه

وبرضه هنسامح

هننسي؟؟؟؟

ممممممممممم

لا دي براحتك بأه

بيني وبينكو يا ولاه اما بدأت بقلبي الكبير ده

الحونين ده

اسامح كتير

او بمعني اصح ماشيلش ف نفسي

عدت حاجات كتير سهله ولتشيفه

قبل كده كان ممكن تعكنني

لكن دلوأتشي

بسامح وبنسي





هناك 61 تعليقًا:

break يقول...

ايه دا اول رد
مع انى انت عارف داخلة بالصدفة البحتة

تانى حاجة غير الرومانسية
القلب الكبير الحونين


كدة كتير
حول من الكلية دى يا ابنى
بالنسبة للعتاب
ف انت فعلا لفت نظرى انك بعتابك دا بتلفت اللى قدامك لنقط ضعفك
مجاش فى بالى التفكير بالطريقة دى قبل كدة
بس هو فعلا صح

جميل البوست
يسلم الوحى بتاعك

د/اجدع بنوته يقول...

برييك سبقتنى بقى

ولذلك عقابا ليا

مش هقول اى كلام اصلا

نايس بوست

دعاء مواجهات يقول...

التعليق التالت

زى بعضة قد يرضينى

المهم لفى انت ممكن تطلق اسم تانى على العتاب انها احيان كتير بتبقى تلاكيك او شماعات واحنا بقى كشعب مصرى مستحيل شماعتنا تخلص ابدااااااا

تحياتى ليك ولموضوعك الجاامد

الا قوللى انت اية اللى مقعدك ع المصطبة كدة؟؟؟؟

نورتنى

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

اولا العتاب بيبقى بين الاحباب
بس ساعات بيبقى خنقه انك تلاقى اللى قدامك طول ما هو قاعد معاك هات يا عتاب زى مايكون البعيد ملاك و نازل من السماو ما بيغلطش
العتاب يبقى برقه و ذوق مش خناق و زق و تدى فرصه للى معاك انه يدافع عن نفسه و لو كررها تانى يا سيدى ابقى اقتله مش عاتبه

غير معرف يقول...

بص يا جمي
هي العملية كلها أن الناس بقت متضايقة وأي حاجة يلاقوها يعملوها شاماعات لأي حاجة
لو -ولو كانت تنفع كلمة لو- كل واحد اشتغل بنفس بجد وحط لنفسه هدف وحاول انه يستغل قدراته و ينميها مش هيبقى عنده وقت للعتاب أصلا
ودي بجد حاجة أنا مريت بيها فعلا لما ألاقي نفسي فاضي ألاقي أني عمال أتتلكك لأي حاجة و لأي حد وحط اللوم على الناس كلها إلا أنا طبعا
لكن لما بيكون الواحد نشيط كده الدنيا بتتغير فعلا ومابيلاقيش وقت للكلام ده
عموما شكلي طولت عليك

أنا معرّفتكش بنفسي صحيح لكن على العموم لو عرفتني لوحدك ليك عندي حاجة ساقة
حتى لو معرفتنيش برضه ليك عندي حاجة ساقعة يا عم أول لما أقابلك إن شاء الله
وتحيا الفرقة الرابعة كلية طب الزقازيق وعلى خير إن شاء الله

دكتور بهــدوء يقول...

بريك
****
يا محاسن الصدف البحته
احول بعد ماقضيت زهره شبابي ف الكليه


ليه؟؟؟
ميرسي ع المرور والرد الأول

دكتور بهــدوء يقول...

د/اجدع بنوته
****************
عقاااااب ليكي
وماله
اللي يغلط يتعاقب
نايس كوممنت

دكتور بهــدوء يقول...

دعاء مواجهات
**************
تالت رابع خمستاشر
مجرد مرورك تشريف
بالنسبه لإيه اللي مقعدني ع المسطبه
الجو يا دعاء ياختي حر
رحت لامم جهازي بكي بوردي بماوسي
ونازل ف التراوه
مش احسن

دكتور بهــدوء يقول...

صيدلانيه طالعه نازله
***********************
واللهي دا كلام زي الالماظ
وفعلا ده الصح
بذوق وبحدود مش عمال ع بطال كده
منوره للصبح

دكتور بهــدوء يقول...

عاشق الدعاء
**************
عبد الرحمن
عبد الرحمن
عبد الرحمن
شوفت عرفتك ازاي
واحده فيروز خوخ لو سمحت
مش هتنازل عنها
بس أما أشوفك
وطبعا منورني فأول زياره ليك للبلوجه
اتفضل ف الصالون تشرب حاجه
ولا نخليها غدا
اهو يبأه عيش وملح سوا
بالنسبه للكوممنت انت تطول براتك يا نجم
البلوجه بلوجتك
مستنيك ع طول بأه

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

العتاب مش على طول وحش يعنى ساعات الواحد بيعاتب حد لانه عاوز يفهم هو عمل كدة ليه عشان ممكن يكون فاهمه غلط قوم هو لما يعاتبه يعرف هو يقصد ايه فالعتاب مفيد
تحياتى لك

اللؤلؤة المكنونة يقول...

أعتقد ان العيب مش فى اللوم نفسه

العيب فى الطريقة اللى بنلوم بيها

وبرضه فى رأيى انى مش أى حاجة نلوم عليها الشخص اللى غلط

الأول نحاول التماس الأعذار

وفى نفس الوقت نحاول بطريقة مهذبة وغير جارحة ان احنا نعاتبه

بس يبقى عتاب هادىء ما ياذيش مشاعره

وممكن قبل ده كله نضع نفسنا مكان الشخص ده ونشوف كنا هنتصرف ازاى لو كنا مكانه




أما بالنسبة لالقاء اللوم على الفاضى والمليان وعلى كل حاجة حوالينا

أعتقد ده من عدم صدقنا مع أنفسنا وعدم قدرتنا على مواجهتها

وعدم استعدانا لقبول ان احنا ممكن نكون مخطئين

عامة ده صفة موجودة بوفرة فى الشعب المصرى


تقبل مرورى

Mafrousa يقول...

اااه من الناس اللى بتشيل ديه
انا مش بحبها خاااالص
كان مره فى مقولة لمفتي الجمهورية
الدكتور على جمعه اللى بحبه جداااا
قالك قبل ما تضايق من حد و لا تزعل منه اوجدله 70 عذر و ان ما وجدتش يبقى العيب فيك
و انا ماشيه بالمقوله ديه
اي حد يقول كلمه احاول اوجدلها التفسير الصح فى مخي مش الغلط و الدنيا بتمشي
و ان كان اخويا الشرير حاضر بقا و فضل يوسوس فى و دني....
ههههه
بعد شويه بسامح و خلاص
سلااام
و اوعي تشيل
لانك فى الاخر بتلاقي نفسك شايل حمل اجارك الله تقيل زي الجبل

FaceMoon يقول...

والله ليك وحشة يادكتور
هيا صحيح حاجة تخنق ان كل الناس تفضل تعاتبك كل شوية اكيد حتتضايق بس دايما اللى بيعاتب بيحب يشوفك احسن وبيخاف عليك ومن عشمة بس بيتكلم كدة بس فعلا فيه ناس بتعاتب لمجرد العتاب بس اكيد انت حتعرف تمييز
تحياتى

بث تجريبي يقول...

السلام عليكم
حتة ان الناس بقت بتلوم بعضها بقت حاجه عادية جدا جدا
وبقى الواحد لو مش لام حد تجراله حاجه
تلاقى الواحد صاحى كدا وحاسس ان فى حاجه ناقصاه
يقول اللهم ذكرنى ياربى اللهم ذكرنى ياربى انا هلوم مين النهارده
بقى الحوار عامل الومك قبل ما تلومنى

سلاموز

Unknown يقول...

والله
اعتقد ان دا مش عتاب بقدر ما هو نقد
او ماحاولة للهروب والقاء اللوم والمسئولية على الاخرين

funckydoctor يقول...

ايه يا عم الطيبة ده
بس فعلا أنا مابعاتبش أبدا حتى ولو ايه
انا شايل نفسى على ايدى واى حاجة تحصل انا اللى اتحملها مش أى حد

الجعرّ و أبورمّانة يقول...

"دا حتي يا راجل الواحد يصحي يحس انه


مش زمبوط كده"


مش زمبوط إزاي يعني؟؟

انا يقول...

إيه يا جعرّ..

مش عارف الزمبوط؟؟

اللي بتلبسه علي دماغك لما الدنيا تمطر..

وبعدين إيه دا..

إنت بتقرا البوستات قبل ماتعلق؟؟؟

الجعرّ و أبورمّانة يقول...

أقرا إيه يابا
دنا كنت بقلب بسرعة عشان أوصل ل"التعليقات"
شدتني الكلمة دي
عيب عليك..
أنا برضه بتاع الهلس دا

انا يقول...

فيووووووووو
*يتنفس الصعداء*

تصدق إفتكرتك بتقرا الكلام دا!!

قلقتني عليك ياراجل..

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
prince4ever يقول...

ازيك يا برنس.... واحشني والله... النت رجع خلاص اهو... و ابقى عدي يا واد متقطعش زياراتك الحلوه
سلام

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه يقول...

موضوع جااااااااااااااااامد والنحمه يا مان
تقبل مرورى
غصب عن عينك

اسلام صديق يقول...

حلو اوي البوست


علي فكرة موضوع اللوم ده نتيجة احساس الشخص انه جزء من الخطا ف بيحاول الدفاع عن نفسه عن طريق
انه يلوم الي قدامه



مدونة جميلة تقبل تحياتي

ريمان يقول...

السلام عليكم

دى اول زياره ليا فى مدونتك

وعجبنى اوى البوست ده

انا مش بحب العتاب ده ابدا

بس انا لما بحب حد اوى لازم اعاتبه

ولو حد مش فارق معايا لو مهما عمل مش هعاتبه خالص وهتجاهله

وانا معاك ان العتاب ده ممكن يبين نقط الضعف فينا وممكن يمسكهالنا اللى احنا بنوجه له العتاب واللوم

عندك حق فعلا

لذلك الاعتدال فى اللوم والعتاب كويس

تقبل مرورى

Ghada , Rofayda يقول...

تسجيل مرور ..

تدوينه مفيده :)

تحياتي

Mero.. يقول...

هممممممممممممم
اي دونت نوو
موضوع جميل يا عزيزي بس المضمون...
أولا على رأي الامام ابن حنبل لما واحد قاله موعدنا غدا نتعاتب..قاله "بل موعدنا غدا نتصافى ".. الكلام لو مش بغرض تصفية الجو يبقى ملوش لازمة احسن ..اما بقى لو عشان مراعاة مشاعري فانا مش مهم عندي هيعمل ايه لان بصراحة مش مهتم اوي بالعلاقات..فمش هكون راي
دمت بخير ..موضوع مفيد في سياق خفيف..

موناليزا يقول...

من مصالحتك لنفسك يبدأ مصالحتك للاخرين
هذه وجهة نظرى

Nada يقول...

بس العتاب مهم بردو
عشان افرض اللى ادامك مابيحسش مثلا
يبقى لازم تحسسه بالزوق بالعافية هيحس
شكرا ع البوست الجميل دة

دعاء مواجهات يقول...

ازيك يابرنس

اية اخبارااتك

انا جاية اتطمن عليك

واوصيك ع المدونة..

احتمال.. احتماال .. احتمال كمان مرة

اغيب عنها ةكام يوم كدة

ابقى خد بالك منها

سلااام يادكتور

دعاء مواجهات يقول...

اية دة

دا انت عاوز الى ياخد بالة من مدونتك ياعم

انت مختفى فيين؟؟

قاال جبتك ياعبد المعين صحيح؟؟

اية كيبوردك ماوسك اية دة أووو

انتوا اللاب توب مدخلش عندكوا ولا اية؟؟

ههههههههههههههه

ابقى طمنى عليك ياعم

وميرسى ع ترحيباتك

بيس

Empress appy يقول...

اممممم انا بستخدم العتاب لما اكون باقيه على اللى قدامى غير كده نووووووووو
الحاجه التانيه اسمها بقى شماعه فارغه الملامه دى
تسلم يا دكتور

دعاء مواجهات يقول...

أنا جاية آخد بالى م

((( البلوجة )))

أهوووة

اى خدمة ياعم

الارض نظفناها والكراسى مرصوصة

والحنفية مقفولة والمرايات بتبرق برق أهه

احنا تحت الأمر

وكلو بحسااابو..

بس ياااريت تقدر...

بيس ياعم الدكتور..

حاجات جوايا يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
أخى الفاضل جعلك الله دائما من المتسامحين

بس لفت نظرى الجملة دى

انت اما تكتر م عتابك لواحد
بتديله الجرين كارد انه يعرف مواطن ضعفك فين بالظبط
يعرف ازاي يدايقك
وفين يوجعك

ده لو جرحك وهو عارف انه بيجرحك يبقى جرح مع سبق الاصرار والترصد
وانا عن نفسى لو قابلت الحد ده فى حياتى
هديله الكارت الاحمر على طووووووووول
انا معنديش تفاهم
هههههههههههه

الواحد مش لاقى أعصابه
هى ناقصة


كامل ودى وعظيم احترامى لقلبك المتسامح

سالى

دكتور بهــدوء يقول...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
************************
فعلا مش كل العتاب
هوه كتر العتاب
اللي وحش

دكتور بهــدوء يقول...

اللؤلؤة المكنونة
*****************8
وصلك قصدي م الموضوع بالظبط
تحياتي

دكتور بهــدوء يقول...

واحدة مفروسة
*************
بالظبط كده
الحمد لله مش بشيل
منوره كالعاده
ورمضان كريم منقطعه لييييه

دكتور بهــدوء يقول...

FaceMoon
***********88
منوررررررررره
منوررررررره
حقيقي
فينك م زمان

لا بجد بجد البلوج نور

دكتور بهــدوء يقول...

Do not Press F1
*****************
هههههههههههههههههه
بجد دمك زي العسل
ومنورني
سلاموز باللبن

دكتور بهــدوء يقول...

نهر الحب
*********
فعلا بيبأه كده
أو احساس مفرط بالمثاليه
منوراني يا نهر

دكتور بهــدوء يقول...

funckydoctor
****************
كلامك بجد
جميل جدا
ايه الفلسفه دي يا حاج
صبح صبح

دكتور بهــدوء يقول...

الجعرّ و أبورمّانة
******************
زمبوط كلمه فارسيه قديمه
يونانيه الاصل
يرجع تاريخها للغات الاشوريه القديمه
استخدمها الاله زوس والاهه هيرا دات الذراعين البيضاوين والاله ابولو الذي يرمز له بقرص الشمس الذي يضرب من بعيد
ومعناها
زمبوط أي قطعه التفاح الخاليه من البذر

دكتور بهــدوء يقول...

انا
*******
لمعرفه المعني الصحيح لكلمه زمبوط
هي
زمبوط كلمه فارسيه قديمه
يونانيه الاصل
يرجع تاريخها للغات الاشوريه القديمه
استخدمها الاله زوس والاهه هيرا دات الذراعين البيضاوين والاله ابولو الذي يرمز له بقرص الشمس الذي يضرب من بعيد
ومعناها
تونس

دكتور بهــدوء يقول...

prince4ever
**************
مبروك مبروك مبروك
اديني نورت اهو
منور يا برنس

دكتور بهــدوء يقول...

مدرسة الفشله بنات
********************
تقبلت م غير زق
منورين
غصب عنكو

دكتور بهــدوء يقول...

Ghada , Rofayda
*****************
مرور كريم
شكرا

دكتور بهــدوء يقول...

Mero..
*********
ردودك دايما بتدخل دماغي
معلم يابني بجد

دكتور بهــدوء يقول...

موناليزا
**********
اوجزتي ف انجزتي ف اعجزتي
بركاتك يا دقهليه
بلديات:)))

دكتور بهــدوء يقول...

Nada
*******
منوره الاول
تشربي ايه؟؟؟
طبعا مهم
بس بحدود
وده اللي بتكلم فيه

دكتور بهــدوء يقول...

دعاء مواجهات
**************
انا جييييييت
يااااه البلوجه بتبرق
بس اوعي تكوني نسيتي
تبخري بحبهان ومستكه وزر الورد وعين العفريت
وترشي اعتاب البوستات بميه وملح
واقفلي البلكونه اللي ع الشارع
بتجيب تراب الدنيا

دكتور بهــدوء يقول...

حاجات جوايا
*************
اه اعصاب الواحد اليومين دول مش مستحمله اي زياده ضغط
وكامل ودي وعظيم تقديري واحترامي
لتشريفك الذي طالما اسعدني

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه يقول...

ارجو من الجميع زيارة مدونتى للاهميه

Unknown يقول...

الله بجد نوع من الصفاء مع النفس قبل ما يكون مع حد ..

لانك مبتشيلش من حد فمبتتعبش ..

تحياتي ..

وحشتني تعليقاتك :)

ياسمين

سفروتة يقول...

يووووووووووووووووووووووه

انا متعودة علي اللوم والعتاب ده من واحدة صاحبتي

كل اما تشوف خلقتي انا زعلانة منك ..انا زعلانة منك

وتفضل تحاسب فيا

دونا عن صحابي كلهم

لما الواحد بقي خلاص مدمن جرعة العتاب دي كل اما اشوفها

بس حقيقي زهقت

...............

سلامات

. يقول...

ايوه بس العتاب على اد المحبه
فى ناس بتعاتبك عالشان بتحبك
و لو انت مش فارق معاهم ميعتبوكش اصلا

غير معرف يقول...

لما حد يعاتب حد يبقي باقي عليه

و ط رأيي مع ميرو بصراحة انه الكلام لو مش هدفه تصفية النفوس يبقي مالوش اي لزمة


تحياتي

حنين.. يقول...

... امممممممممممممممممم...
((انت اما تكتر م عتابك لواحد
بتديله الجرين كارد انه يعرف مواطن ضعفك فين بالظبط
يعرف ازاي يدايقك
وفين يوجعك.... )1)النقطه دى اول مره اخد بالى منها فى حياتى....
ثانيا لما كل حاجه وعلى اى حاجه تعاتب اللى قدامك..... يكرهك ويزهق منك........, يعنى على سييل المثال ودى تجربه... ان كان ليا واحده صاحبتى.. اول ما تقابلنى........ الاقيها زعلانه ! من ايه؟... عشان ما بسالش عليها........... بدون ما تسال هى عليه, وبدون ما تعرف ظروفى, وكمان الحاجه اللى بتعاتبنى عليها... من حقى انا كمان اعاتبها عليها....

خلاصه الكلام .
انا كثرة العتاب.....( كل شىء يزيد عن حده ينقلب لضده)
وقت العتاب.... ذكرالجفاء وقت الصفاء ...
اعرف.... انا بعاتب اللى قدامى على ايه با الظبط.. واحط نفسى مكانه قبل ما اعاتبه واحكم...
واعرف انى لازم اعاتب صاحبى.... ولما اغلط فى صاحبى وما يعاتبينش خالص... يبقى مش بيحبنى ولا انا فارق معاه
هههههههههههههههه مش عارفه قلبت الكلام بلغة المذكر ليه..هههههههه
ما علينا.

تقبل مروررررررررى وكلامى المتخلبط كا العاده
بس المو اضيع... بتخلينى اكتب علطوووووووووول
تحياتى
دمت سالم

Hossam يقول...

lol
nice topic from nice person
u seem from the backers of huminism
c u
bye

Unknown يقول...

علي فكره ليك واجب عندي .. أتمني تيجي تاخده

ياسمين

نوته و قلم

دكتور بهــدوء يقول...

كل الردود الباقيه
اسما اسما
قريت ردودكوا بعنايه واعجبت بيها
طبعاااا
وهزوركوا ف بلوجاتكو حالا
شكرا سفروته
يسمين
حنييييين ولخبط براحتك يا معلم
وحبيب قلبي نبيل
وقوس قزح
وحسام
مدونتك هايله ع فكره
ومصر ومزارع الكوسه
طبعا